/*

14 november 2012

Wat ik geleerd heb van de suikervrije week

P1140707

De suikervrije week zit er al een paar daagjes op! In die daagjes ben ik er al regelmatig door vrienden over aangesproken geweest: “én, hoe is het gegaan je suikervrije week?”, “proefde je eerste suiker nu anders”, etc. Ook jullie wil ik geen verslagje besparen van de laatste dagen van vorige week en een lijstje van wat ik er persoonlijk zo van heb geleerd.

Bij het laatste verslagje, op zaterdag, eindigde ik met het feit dat ik die avond op restaurant ging. Ik ga het maar al direct zeggen: toen heb ik gezondigd. Ik heb dus niet helemaal mijn suikervrije week kunnen volhouden, helaas! Ik ging die avond met mijn vriend en een bevriend koppel uit eten op restaurant. Helaas hadden we het koppel wel niet geïnformeerd over mijn suikervrij projectje, dus ik kan hun niks kwalijk nemen, maar zij hadden een net wat chiquer restaurant uitgekozen waar je op zaterdagavond de 4-gangen menu moést nemen. En die 4 gangen waren dus inclusief dessert. Nu kon ik ook wel wat keuzes maken, zo kon ik bijvoorbeeld ook een kaasgerecht als dessert nemen, maar doordat de kaas ofwel met vanillesaus ofwel in een crème brulée werd geserveerd, zat daar toch ook suiker bij. En om nu echt te gaan liegen en te zeggen dat ik diabeet was, daar had ik nu ook geen zin in. Dus ik heb mijn suikervrijheid toen even gepauzeerd, maar de volgende dag, zondag, heb ik de draad terug mooi opgenomen en opnieuw suikervrij gegeten!

Maar, als afsluiter vind ik het ook belangrijk om nu eens mijn conclusies op te schrijven, dit is zo in willekeurige volgorde wat ik zoal onthoud van mijn suikervrij experiment:

* Eigenlijk viel de suikervrije week wel mee. Ik had véél erger verwacht. Ik schreef misschien wel op mijn blog over hoofdpijn en suiker willen, maar dit is vooral omdat ik mezelf ook heel erg analyseerde. Als je nadenkt “heb ik nu hoofdpijn”, zal je veel sneller hoofdpijn voelen dan wanneer je gewoon doorgaat met wat je bezig bent. Ik verwachtte véél ergere hoofdpijnen, veel ergere vermoeidheid dan ik gevoeld heb.

* Een echte openbaring van “oh, suikervrij leven is zoveel aangenamer!” heb ik ook niet gehad. Ik denk wél dat ik beter sliep, ‘s morgens meer energie had, én dat ik minder snel geïrriteerd was (misschien een gevolg van die betere slaap). Ook proefde ik de suiker in mijn eerste suikerrijke gerechten wél sterker. Ik vond vooral dat de smaak heel lang in mijn mond bleef hangen. Van een beetje suiker kon ik nog héél lang nagenieten. Maar na een paar dagen is dat precies wel weer wat minder geworden, jammer!

* Ik kan beter van suiker afblijven dan ik had gedacht! Ik heb nog nooit van mijn leven een dieet gevolgd (behalve dan vegetarisch eten tijdens de vasten) en dacht ook dat ik er ontzettend slecht in zou zijn. Maar als ik me dus echt mentaal voorbereid op het niét eten van ongezonde dingen en gezonde dingen in huis haal, valt het allemaal wel mee.

* Deze week heeft mij dus bij een nieuw voornemen gebracht: minder suiker blijven eten! Ik heb suiker dus niet zo veel nodig als ik het voorheen at, dat heb ik mezelf toch wel bewezen. Suiker meer zien als een extraatje is een goed idee, geen snack voor tussendoor (alhoewel dit nog altijd een beetje moeilijk blijft, want ik heb er vandaag en gisteren al 4 koekjes in totaal tegen gezondigd).

* Ook wil ik daarbij opletten bij aangekocht eten waar suiker in zit en waarvan dat je het in eerste instantie niet verwacht: suiker in worst, suiker in broodbeleg, suiker in pesto, suiker in mayonaise, op de duur ben je heel de dag suiker aan het eten zonder dat je het zelf goed en wel beseft! Zo zit er ook bijvoorbeeld suiker in sommige ingeblikte tomaten, terwijl dat andere merken géén suiker toevoegen. Het is dan toch écht geen moeite om de suikerloze blikken te kopen.

* Ahja, én ik ga zoveel mogelijk alleen maar water water water drinken. Thuis en op het werk dronk ik al veel water, maar op bezoek of op een terrasje vond ik het maar “raar” om gewoon water te bestellen. Vaak krijg je op bezoek bij iemand dan de vraag “Zeker? Gewoon water?” of nog erger “We hebben ook nog x en y of z”. Daardoor dacht ik dan vaak “Allé, ik zal maar iets anders pakken”, maar eigenlijk vind ik water écht ook wel lekker en is dit gewoon de gezondste keuze. Eigenlijk is iets anders nemen omdat iemand anders dat van mij verwacht volledig overbodig.

En wat met jullie? Denken jullie vaak na over jullie suikergebruik?

0 reacties:

Een reactie plaatsen