/*

05 november 2012

De start van een suikervrije week

P1090663-001

Vandaag ben ik met een grote persoonlijke uitdaging begonnen: ik ga een weekje geen geraffineerde suikers eten! Suiker kan een verslaving zijn in iemands leven, eentje die publiek niet echt erkend wordt, maar eigenlijk wel heel ongezond is. Ik ga deze week dus cold turkey, eventjes afkicken van suiker. Als ik dat aan mensen vertel roept dat meestal heel veel vragen op. En bij jullie is dat ongetwijfeld ook zo, daarom hier de hoe, waarom en wat i.v.m. mijn suikervrije week.

Waarom wil ik graag suikerloos eten?
Welja, als eigenares van deze website hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen dat ik elke dag wel een hoeveelheid suiker naar binnen speel. Ik heb zelfs een vermoeden (alleja, vermoeden, ik weet het wel zeker) dat ik dus een suikerverslaving heb. En ja, dat bestaat dus écht. Het is een beetje ingewikkeld, maar een suikerverslaving doet je dus suiker craven. Als je iets met veel suiker eet, krijg je opeens een energiestoot, je bloedsuikerspiegel piekt de hoogte in. Maar die piekt zo hoog dat hij daarna te diep zakt als tegenreactie, in plaats van naar het natuurlijke niveau terug te keren. Dus, dan zit die te laag en voel je je wat moe en futloos en dus eet je weer iets en je snakt naar suiker.. dus hup, daar gaat die weer. En zo beland je in een vicieuze cirkel. Ik ben dus van plan deze cirkel eens te doorbreken, om te zien óf ik het kan, hoe zwaar het is en om de effecten te zien.

Eigenlijk wou ik dit een paar jaar geleden al eens doen, toen ik voor het eerst hoorde van het boek "Sterker dan suiker" van Sonja Kimpen. Ik had het zelfs op mijn verlanglijstje van Kerstmis staan, maar kreeg het niet en had 't daarna weer snel vergeten. Maar, het afgelopen jaar heeft suiker (en zijn slechte effecten) weer wat meer aandacht gekregen in de media (mede door het goedkeuren van stevia als voedingsmiddel) en dus werd ik er aan herinnerd. Omdat het de afgelopen maanden nogal stressvol was op het werk, besloot ik te wachten tot mijn grote deadline voorbij was, en daarna zou ik eens proberen hoe erg het nu net gesteld is met mijn suikerverslaving.

Ga je dan nooit meer suiker eten? Ga je dan nooit meer iets bakken met suiker? Ga je dan stoppen met Koekjeshoek?

Nee, wees niet bang! Ik ga niet stoppen met Koekjeshoek en ben niet van plan om nooit meer suiker te eten. Wel ben ik van plan mijn suikerinname in de toekomst wat te verminderen. Maar daarvoor ga ik niet (alleen) suikervrije koekjes maken, maar misschien wél proberen om maar de helft van de suiker in een recept te gebruiken en dus wat minder zoete koekjes te maken. Eén keer een vicieuze cirkel willen doorbreken staat voor mij niet gelijk aan iets nooit meer doen of gebruiken. Ik wil vooral de ernst van mijn “probleem” willen inschatten en me bewust worden van waar overal suiker inzit.

Is een week wel voldoende tijd om van je verslaving af te geraken?

Alhoewel dat wetenschappers er het niet helemaal over eens zijn, heb je twee aspecten aan deze verslaving: een lichamelijke (hierover zijn ze’t niet eens) en een psychologische. Om van de lichamelijke verslaving af te geraken, zouden 7 dagen voldoende moeten zijn. Na 3 à 4 dagen verwacht ik symptomen te krijgen van het afkicken: hoofdpijn en vermoeidheid zijn de belangrijkste denk ik. Maar daarna zou het betere gevoel moeten komen: meer energie, meer concentratie en minder moodswings (alhoewel ik niet denk dat ik die echt heb). Wil je ook nog eens van de psychologische verslaving af geraken, dan zijn 3 weken eerder aangeraden.

Wat mag je dan allemaal niet eten? In fruit zit toch ook suiker?

Voor mijn suikervrije week baseer ik me op Sonja Kimpen haar boek “Sterker dan suiker”. Ik heb het helaas zelf niet in huis, in de bib is het steeds uitgeleend, maar een collega van me heeft een exemplaar kunnen bemachtigen, alhoewel ik dat nog niet heb kunnen inkijken. Ik hoop dus dat ik het goed doe.

Eerst en vooral eet ik dus geen toegevoegde suiker: niks waarvan in de ingrediëntenlijst staat dat er suiker in zit, of dextrose of fructuse of glucose of saccharose.. want ook dat zijn suikers. Voor mij houdt dat voornamelijk in: geen koekjes, geen cornflakes of muesli met suiker, maar blijkbaar ook geen worst, geen mayonaise, geen chips, … . Verder mogen ook geen suikervervangers zoals aspartaam, stevia en andere zoetstoffen, dus geen lightdranken. Wat er nog niet mag, is witte rijst of witte pasta, terwijl volkoren wel mag, maar waarom niet.. dat kan ik nog niet zo goed uitleggen. Ook gefrituurde aardappels (chips en frieten) mag niet, want dan worden de koolhydraten van de aardappel omgezet in suiker (ofzoiets).

Heb je verder nog vragen, stel ze dan zeker hieronder, ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Maar ook dit filmpje  is misschien nog wel leuk om te kijken. Het is een stukje uit Volt, waarin een ketnet presentatrice ook een weekje geen suiker eet. Eén van de aanzetten voor mij om dit experiment ook eens te doen.

Hier op Koekjeshoek zal ik jullie elke avond een verslagje geven over hoe het gaat. Maar ook op mijn Twitter zal ik wat meer delen. Ik ben deze morgen begonnen en tot nu toe gaat het al heel vlot, maar morgen verwacht ik dat ‘t misschien al wat moeilijker zal gaan. Wish me luck ;-)

0 reacties:

Een reactie plaatsen