/*

16 april 2012

Kookboek review: “Desserts” van Roger Van Damme

In december kreeg ik dit dessertenkookboek van Roger Van Damme als kerstcadeau van de online boekhandel Kookboekerij. Ik was helemaal in de wolken en begon direct in het boek te bladeren toen ik het had ontvangen met de post. Ondanks dat ik Njam! niet kan ontvangen en dus het tv-programma waarop dit boek gebaseerd is, nooit heb kunnen zien, was ik wel heel erg benieuwd. Enerzijds omdat enkele van mijn bakles klasgenoten groter Roger Van Damme fans zijn, anderzijds omdat een dessertkookboek van een grote chef wel iets speciaals moet zijn. Of het boek ook aan zijn verwachtingen tegemoet kwam, lees je hieronder.

Het boek bestaat uit zo een 32 recepten. Alhoewel, dat zijn eigenlijk geen recepten, maar volledige dessertbordjes die vaak uit een samenstelling van 3 tot 5 recepten bestaan. Elk dessertbordje is gebaseerd op één hoofdingrediënt, zoals bijvoorbeeld Speculaas, Sinaasappel, Plattekaas of Chocolade. Zo bestaat het dessertbordje “Chocolade” uit een chocolademousse, een chocoladefinancier, een chocoladestreuzel, een chocoladesabayon én een chocoladekrokant.

Zoals je waarschijnlijk al merkt: er zijn wat speciale recepten terug te vinden in dit boek, of kenden jullie een financier en streuzel wel al? Ik in ieder geval niet! Door al die termen had ik direct het gevoel dat dit een kookboek is voor de al meer gevorderde hobbykok, met cremepjes, soepjes, coulis en espumas. Het feit dat voor elk bordje je verschillende recepten moet klaarmaken is natuurlijk ook niet direct supertoegankelijk voor een minder gedreven amateur patissier. En ook één van de redenen waarom het voor mij een tijdje duurde eer ik mijn eerste recept uit dit kookboek ook effectief klaarmaakte.

1-DSC_0456
Totdat ik begon te beseffen dat je natuurlijk niet altijd het volledige bordje hoeft klaar maken. Je kan er ook gewoon één of een paar recepten uitkiezen die je wél maakt. Het bordje is meestal ook nog eens zo opgesteld dat het hoofdrecept best gemakkelijk en amateurproef is. De extraatjes zijn dan vaak wat uitdagender. In het boek staat het hoofdrecept dan ook aangeduid als “basisbereiding”, waarbij je een uitgebreide stap-voor-stap krijgt, met bijhorende foto’s, terwijl bij de “extra bereidingen” je het zonder foto’s en met een paar regeltjes tekst moet doen.

1-DSC_0457
De gerechten zelf die in het boek voorkomen zijn van ingrediënten en smaak best wel gevarieerd: van crème brûlée, oliebollen, wafels en pannenkoeken tot vijgentaart, gekonfijte citroen, basilicumijs en ananascarpaccio. Het is wel wat moeilijk om net een goed overzicht te krijgen over al deze mogelijkheden: enerzijds is het wel leuk dat de goede combinaties aan je voorgeschoteld worden, maar als je graag eens enkel een '”extra bereiding” maakt, is dit moeilijk te selecteren omdat alles wordt ingedeeld op basis van de hoofdbereiding. Achterin het boek staat wel een index, maar in tegenstelling tot de traditionele alfabetische index, staat alles hier geordend op basis van ingrediënten, waaronder bijvoorbeeld “eieren, room en boter”, in mijn ogen toch wat vaag om daaronder bepaalde recepten te gaan zoeken.

1-DSC_0455
Wat een leuke extra aan dit kookboek is, is de hoeveelheid aan ingrediënteninformatie. Zowel in het begin van elk dessertbordje als in het begin van het boek, valt er heel wat extra te lezen buiten de recepten alleen. Bij de voorstelling van elk dessertbordje vind je voorafgaand een paginagrote foto van het hoofdingrediënt en een pagina informatie over de afkomst, geschiedenis en eventueel verschillende variaties van het ingrediënt. Ook tips over gebruik, combinaties en bewaring van het ingrediënt ontbreken niet. De beschrijving van ingrediënten in het begin van het boek, is dan weer eerder een verklarende woordenlijst (en wordt er ook zo genoemd). Zo een lijst is in dit boek ook wel helemaal op zijn plaats, met ingrediëntenlijsten die vragen naar violetsuiker, gedroogde hibiscus, xantana, isomalt of kalamansipuree.

1-DSC_0459
Met de verschillende recepten die ik uit dit boek heb uitgeprobeerd, heb ik eerlijk gezegd maar wisselend succes gekend: van heel lekker tot helemaal mislukt. Een beetje jammer, want van de recepten zelf had ik nu wel een hoge verwachting. Voor de “extra” bereiding waren sommige beschrijvingen voor mij toch net niet duidelijk genoeg, wat leidde tot een mislukking. Helaas denk ik ook op een fout in het boek gestoten te zijn.. want soezen 10minuten bakken op 160°C.. dat leverde dus echt geen mooi eindresultaat.. die temperatuur mag echt wel wat hoger!

1-DSC_0458
De moeilijkheid van de recepten had misschien wat verminderd kunnen worden door sommige technieken, bereidingswijzen of presentatietrucjes wat uitgebreider uit te leggen en eventueel ook te illustreren.

Alle aspecten samen genomen, is dit boek vooral geschikt voor de dessertliefhebbers die expliciet op zoek zijn naar een uitdaging: recepten met wat meer verfijning die je tafelgasten van hun stoelen zal blazen. Voor beginners zullen er veel recepten net iets te hoog gegrepen zijn, maar als je je op de basisbereidingen alleen focust, moet het ook wel lukken.

Ben jij klaar om de uitdaging aan te gaan? Dan kan je dit boek onder andere bij de Kookboekerij verkrijgen voor zo een 30€.