/*

31 januari 2012

Wat is Stevia? Een kleine inleiding

P1100989Vorige vrijdag zette ik mijn eerste recept met Stevia online. Helemaal in de veronderstelling dat jullie zouden weten wat Stevia is en waarom af en toe een gebakje zoeten met Stevia gezonder zou zijn dan met suiker. Misschien weten jullie dat inderdaad ook wel, misschien ook niet (laat het mij maar weten), maar ondanks wat jullie wel of niet zouden weten.. leek het me ook wel eens leuk om voor mezelf een lijstje op te stellen met de feiten over Stevia.


Stevia is een plant
Stevia is eigenlijk de naam van een klein plantje, dat van nature groeit in Zuid- en Midden-Amerika, midden in het regenwoud. Eigenlijk zijn er heel veel verschillende varianten Stevia planten, maar slechts een soort – Stevia Rebaudiana – is superzoet. Het wordt ook wel eens honingkruid genoemd. Net zoals suiker uit suikerriet kan onttrokken worden, zo kan het ook bij dit plantje, alleen is het stevia-extract tientallen keren zoeter. De zoetkracht zit vooral in de blaadjes van de plant, die gedroogd en vermalen direct gebruikt kunnen worden.


Stevia wordt al eeuwen gebruikt
Het spreekt voor zich dat in de landen waar Stevia in de natuur voorkomt, dit plantje al honderden jaren gebruikt wordt om drankjes te zoeten. Toch moest het gebruik van Stevia als voedingsmiddel eind vorig jaar door de Europese Unie goedgekeurd worden. De suikerlobby zou mogelijk een reden zijn waarom het zo lang duurde eer die goedkeuring er uiteindelijk kwam. Het precieze weet ik er ook niet allemaal van. Het belangrijkste is dat het goedgekeurd is en volledig veilig is verklaard na een grondig onderzoek waar ze suiker nooit aan onderworpen hebben.


Stevia is gezonder
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, bevat suiker ontzettend veel caloriën. En dat is natuurlijk niet altijd zo gezond en gewenst. Ten opzichte van suiker heeft Stevia dan al één gigantisch gezondheidsvoordeel: Stevia bevat geen caloriën!
Verder heeft Stevia geen invloed op je bloedsuikerspiegel (glycemische index 0). Het eten van suiker (en andere voedingswaarden met een hoge glycemische index) zorgt voor een sterkte stijging in je bloedglucosegehalte, maar snel erna daalt die glucosegehalte weer heel laag, waardoor je weer sneller honger krijgt, misschien weer sneller suiker eet en zo in een vicieuze cirkel kan terechtkomen. Bovendien breekt stevia ook je tandglazuur totaal niet af, iets wat suiker wel doet. Er zouden ook een paar claims zijn dat Stevia de cholesterol kan doen dalen en dergelijke, maar ik weet niet of dat serieus wetenschappelijk onderzocht is.


Stevia is geschikt om te bakken
In tegenstelling tot de artificiële zoetstoffen (bijvoorbeeld op basis van aspartaam) kan je Stevia zonder problemen bij hoge temperaturen gebruiken zonder dat dit invloed heeft op de smaak. Dit is natuurlijk heel belangrijk als je je gebak een lange tijd in de oven moet zetten op een hoge temperatuur.
Er zijn wel nog enkele andere eigenschappen die suiker heeft die Stevia natuurlijk niet heeft. Zo kan suiker karamelliseren, helpen bij het rijsproces en zorgen voor een lange bewaartijd (zoals in confituur), terwijl Stevia je daar niet bij zal kunnen helpen.


Stevia is in verschillende vormen verkrijgbaar
Voor dat Stevia als voedingsmiddel was goedgekeurd door de Europese Unie, kon je in bepaalde winkels ook wel Stevia-extract of –poeder (gemalen blaadjes) vinden, zij het dat daarop vermeld stond dat het enkel “gebruikt mocht worden voor uitwendig gebruik”. Ik heb de indruk dat die extracten of poeders niet altijd ideaal waren om mee te werken.
Nu na de goedkeuring, is het al veel gemakkelijker om Stevia producten in de rekken van je supermarkt te vinden. In plaats van de gemalen blaadjes, kan je nu ook echt geraffineerd Steviapoeder kopen, die heel erg op gewone, fijne suiker lijkt. Die vorm van Stevia maakt het gemakkelijker om suiker door Stevia te vervangen. Met extract moet je echt druppeltje per druppeltje werken en dan kan je snel nogal eens te veel toevoegen en een bittere nasmaak hebben, het poeder kan je gewoon afwegen per gram of per volume.
Deze geraffineerde vorm van Stevia wordt wel vaak gemengd met een paar andere ingrediënten (zoals maltodextrine) en is dus natuurlijk niet meer “puur natuur”. Controleer dus zeker de verpakking van je product om te kijken hoeveel Stevia er effectief in zit en in welke verhouding je suiker kan vervangen door Stevia.


Kenden jullie Stevia al en hebben jullie er al mee gewerkt? Had je een positieve ervaring of ga je toch liever voor de echte suiker?

0 reacties:

Een reactie plaatsen