21 september 2011

Lekker eten.. in Italië

Het is hier eventjes stil geweest, en daar had ik jullie ook voor gewaarschuwd. Ik vertelde dat ik de afgelopen week wat zou gaan relaxen. Maar wat ik er niet bij verteld heb, was dat ik ging relaxen in.. Italië! Gisterenavond ben ik thuisgekomen van 8 dagen op een eiland in de baai van Napels, waar het heel mooi was en vooral heerlijk weer. In Italië is het eten natuurlijk ook superlekker en ik besloot op reis wat foto's van het eten dat ik en mijn vriend op restaurant aten. Vandaag wil ik deze met jullie delen, een soort van "what did I eat, holiday edition". Maar opgepast, het bekijken van deze foto's kan bijwerkingen hebben, zoals een hongergevoel of de intense drang om naar Italië te willen afreizen!

Maandag 12 september
Op de eerste avond gingen we naar een restaurantje dicht bij ons hotel. Recht aan de haven was er een rijtje restaurants die vooral verse vis serveren. Mijn vriend koos voor een spaghetti met zeevruchten en ik koos een mix van gefrituurde vis en zeevruchten, ideaal om te proeven wat ik lekker zou vinden in de rest van de week. Opvallend was wel dat als je een hoofdgerecht zoals vis of vlees (spaghetti is eigenlijk een voorgerecht, maar kan je ook als hoofdgerecht eten) bestelt, dat je dan werkelijk alleen dat stuk vlees of vis krijgt. Aardappelen en groenten staan apart op de kaart en moet je bestellen als bijgerecht. Ik koos die avond voor een mix van gegrilde groenten, zeer lekker!
Dinsdag 13 september
De volgende avond besloten we voor ons avondeten niet naar de haven te gaan, maar naar het centrum van het stadje,. Helaas viel het aantal restaurants daar enorm tegen. En omdat we ondertussen toch al zo een 2km van de haven weg waren, besloten we het gewoon maar te doen met de restaurants die we zagen. Dat de ober bij onze aankomst benadrukte dat er bij de goedkope prijs van de pasta geen gebruikelijke extra kost van bord en brood, zoals elders gebruikelijk, werd aangerekend, hadden we misschien door moeten hebben dat dit wel zeer low budget was. Maar we waagden het er toch op. Ik bestelde gnocchi met tomatensaus, mijn vriend spaghetti met een kaassaus en stukjes hesp. Laten we het erop houden dat het de minst lekkere maaltijd was van de hele week.. jammer.
Woensdag 14 september
En om dat dus niet te herhalen, gingen we de volgende dag weer naar de visrestaurantjes aan de haven. Uit mijn geproef uit de gefrituurde vismix op dag 1 had ik de tong en de kabeljauw er als lekkerste vissoorten uit geselecteerd. En daarnaar gingen we op woensdag opnieuw op zoek. Kabeljauw bleek er toch niet zo veel te vinden en dus bestelde mijn vriend en ik allebei tong, voor hem welliswaar met botersaus en die van mij gegrild (bovenste). Als bijgerecht namen we geroosterde aardappelen en boontjes die we onderling verdeelde. Lekker!

Donderdag 15 september
Ook op hotel zelf konden we een avondmenu krijgen, met een voorgerecht (pasta of risotto), hoofdgerecht en dessert inbegrepen. Op donderdag besloten we dit eens uit te testen. Mijn pastagerecht was een met courgette en olijfolie. Een van de meest verrassend lekkere pasta's die ik deze week gegeten heb. Als hoofdgerecht volgde vis (we weten wel niet welke) met mosselen en een tomatenchampignonsausje. En opnieuw zonder aardappelen natuurlijk, want je hebt al voldoende koolhydraten bij je eerste bord gehad. Toch een beetje wennen voor mij, hoor. Als dessert kregen we nog een ijsje dat ik niet getrokken heb (ook de vorige dagen aten we soms een ijsje zonder er foto's van te trekken, trouwens).

Vrijdag 16 september
Op vrijdag gingen we weer voor de typisch Italiaanse pasta (met erwtjes, champignons en rucola) en pizza (met courgette en aubergine). De eerste was voor mij, de tweede voor mijn vriend.

Zaterdag 17 september
En dan overkomt het je opeens: de onweerstaanbare drang om frietjes of fastfood te eten op vakantie. Overkomt jullie dat ook soms? En dus gingen we naar een soort van snackbar waar we frietjes konden bestellen, samen met een meer typische Italiaanse panini (mijn vriend, staat helaas niet op foto) of een focaccia (voor mij). De vorm van de frietjes was wat anders dan we gewoon zijn, maar ze hebben wel gesmaakt!

Zondag 18 september
Ik had nog nooit echte Italiaanse risotto gegeten en op zondag vond ik dat het tijd was. Ik heb al een keertje risotto in België gegeten, maar dacht dat dit toch nog een niveautje beter ging zijn. Helaas was dit een beetje een teleurstelling. Ik had al zo veel over risotto gelezen en gehoord, maar deze risotto met zeevruchten leek mij toch gewoon een beetje rijst. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik risotto overgewaardeerd vind of het aan het restaurant lag. Ik geef risotto momenteel maar het voordeel van de twijfel.
Mijn vriend at ondertussen een lekker stuk kalfsvlees waar ik bijzonder jaloers op was. Ookal zaten we (opnieuw) aan de haven, ook van vlees kenden ze daar duidelijk wel iets.
Omdat we buiten ijs nog geen dessert hadden uitgeprobeerd, smulden we ook nog van twee dessertjes. Mijn vriend vroeg een babba, wat een soort van deeggebakje is dat hélemaal doordrenkt was van rum, ik vroeg een stukje tiramisu, die ook wel stevig in de drank zat. Een beetje té veel drank als je het ons vroeg, maarja, echt klagen daarover doe je natuurlijk niet ;-)

Maandag 19 september
En zo snel was alweer de laatste dag aangebroken. Die brachten we door in Napels zelf en omdat die stad de geboorteplaats van de pizza is, konden we daar niet anders dan een pizza bestellen. Uit een hele menukaart met alleen maar pizza's kozen we voor een vrij traditionele pizza met mozarella, tomaat, basilicum en oregano. Heel eenvoudig, maar hij smaakte wel enorm, het deeg was echt zoals het moet!
Onze vakantie besloot ik daarna af te sluiten met opnieuw een gebakje. Eigenlijk wou ik een chocoladetaart 'Caprese', maar die was al uitverkocht.. en dus wees ik een stukje taart in de vitrine aan. Het was een gelaagde biscuit met wat chocolade/hazelnoot (denk Nutella) vulling ertussen. Opnieuw zat ik die vulling wel héél veel drank. En op zich vond ik dat wel jammer, want ik denk altijd "je bent voor de combinatie chocolade/drank of je bent het niet". En ik ben het niet.

Al bij al vond ik het eten in Italië en meer specifiek de baai van Napels, zéér lekker! Zijn jullie al op vakantie in Italië geweest? Wat was jullie favoriet Italiaans gerecht?